Horse&Rider Sinä olet tärkeä -seminaari keräsi hyvinvoinnista innostuneen joukon Tampereelle

3.9.2024

SRL:n järjestämä Horse&Rider Sinä olet tärkeä -seminaari keräsi Tampereelle elokuun viimeisenä viikonloppuna hyvinvoinnista ja vaikuttamisesta kiinnostuneita seurojen jäseniä kuulemaan ajankohtaisista aiheista. Loppuun ilmoittauduttu tapahtuma herätti paljon kiinnostusta jo etukäteen.

Sinä olet tärkeä

Seminaarissa urheilupsykologi Anna Andersen avasi tapahtuman seminaarin nimen ja liiton vuositeeman, Jokainen on tärkeä, kautta. Andersen nosti esille, että psykologinen turvallisuus on taustalla, kun puhutaan erilaisista kokoonpanoista, yhteisöistä tai seuroista. Jokaisen huomioon ottaminen on tärkeää.

”Kaikilla on erilaiset taustat ja me voimme yrittää ymmärtää sitä toista. Minulle resonoi hirmu hyvin lause: jokainen on tärkeä, sinä olet tärkeä”, Anna Andersen tiivisti.

Yhdenvertainen ratsastus

SRL:n hallinto- ja kehityspäällikkö Kaisa Kähö puhui tasa-arvoisesta ratsastuksesta. Yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutuminen edellyttää, että niin yhteiskunnassa kuin harrastamisessakin henkilöön liittyvät tekijät, kuten syntyperä, ihonväri tai uskonto, eivät vaikuta ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja harrastaa. Urheiluyhteisö on mukana yhdenvertaisuustyössä. Esimerkkinä tästä mm. Olympiakomitea osallistuu Me puhumme teoin –kampanjaan ja on antanut rasismisvastaisen sitoumuksen.

"Ratsastus ja hevosharrastus on perinteisesti katsottu yhdenvertaiseksi ja tasa-arvoiseksi harrastukseksi, jossa muun muassa eri sukupuolten edustajat harrastavat ja urheilevat tasavertaisina. Ratsastajainliiton Yhdenvertaisuussuunnitelma on työkalu, jonka avulla liitto ja sen seurat ja jäsentallit omassa toiminnassaan edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ehkäisevät ja puuttuvat syrjintään. Suunnitelman lisäksi ratsastusseuroilla ja jäsentalleilla toiminnan tueksi käytettävissä yhdenvertaisuuden tarkistuslista. Yhdenvertaisuuden toteutuminen arjessa ja harrastajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa on meidän jokaisen asia. Yhdenvertaisuus on ihmisystävällistä ja suvaitsevaista muiden kohtaamista ja huomioimista", Kaisa Kähö nosti esiin puheenvuorossaan.

SRL:n hallinto- ja kehityspäällikkö Kaisa Kähö puhui tasa-arvoisesta ratsastuksesta. Kuva Laura Laakso.

Digiajan haasteita

Kiusaamisen vaikutukset ja sen käsitteleminen nousivat tärkeiksi teemoiksi seminaarissa sosiaalisen median vaikuttajan Kaktu Kuparisen puheenvuorossa. Kaktu aloitti kertomalla tarinansa hevosharrastajana ja jatkoi siitä kertomaan, miten hänen someuransa alkoi ensimmäisen oman hevosen hankkimisesta. Sosiaalisen median kanavissa Kaktu kertoo saaneensa osakseen ihailua, mutta valitettavan paljon myös ikäviä kommentteja ja jopa jatkuvaa kiusaamista. Osan kiusaajista Kaktu on pystynyt tunnistamaan ja mm. estämään, mutta anonyymipalstoilla kiusaaminen on jatkuvaa.

”Olen pohtinut laajasti ja pitkällä ajalla, miten somessa kannattaa toimia. Kiusaamisen keskellä ovat positiivisesti merkittävästi vaikuttaneet perhe, ympäristö ja hevoset. Muistetaan pitää arjessa kiinni niistä asioista, jotka tuovat iloa ja mielihyvää, sekä muistamaan, ettei ongelman kanssa kannata jäädä yksin”, Kaktu kertoo.

Kansanedustaja Sofia Vikman oli paikalla keskustelemassa hyvinvoinnista ja hevosalan ajankohtaisista asioista. Kuva Laura Laakso.

Voimien yhdistämisen puolesta

Voimien yhdistämisen puolesta puhui suoraan Hämeen Hölkästä saapunut kansanedustaja Sofia Vikman keskustelussaan. Hän nosti keskustelussa esiin oman hyvinvoinnin rakentamisesta sekä ajankohtaisia asioista hevosalalla. Puheisiin nousi myös seminaarin aikana monesti puhuttanut hevosen hyvinvointi.

Sofia Vikman puhui myös SRL:n Ratsastusseurat ja vaikuttaminen -projektiin liittyen paikallisen vaikuttamisen mahdollisuuksista alueella ja seuroissa sekä yksilötasolla. Hän nosti esille yhteydenpidon tärkeyden sekä aktiivisuuden asioiden esiin nostamisessa.

Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen toi seminaariin Pirkanmaan liiton tervehdyksen. Ahonen keskittyi puheenvuorossaan erityisesti vaikuttamisen keinoihin ja tapoihin. Hän nosti vaikuttamisen avainasioiksi yhteistyön ja ratkaisukeskeisyyden, joista yhdessä muodostuu positiivisen verkostovaikuttamisen toimintatapa.

”Jotta vaikuttamisella saavutetaan mahdollisimman onnistunut lopputulos, kannattaa voimat yhdistää muiden samanmielisten kanssa. Yhdessä asioita edistettäessä viestiä saadaan jalostettua ja päästään kaikin puolin parempaan tilanteeseen kuin yksinäisellä oman edun ajamisella”, Anna-Mari Ahonen sanoi korostaen sitä, että yhteistyön aikana on tärkeää antaa kiitosta mukana oleville ihmisille.

Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen toi seminaariin alueen tervehdyksen. Kuva Laura Laakso.

Hyvinvointia liikkeen kautta

Fysioterapeutti Saaga Auvisen puheenvuorossa "Hyvinvoiva ratsastava keho" käsiteltiin mm. oheisliikunnan sekä kehonhuollon merkitystä ratsastukselle ja kehon hyvinvoinnille.

”Oheisliikunnalla tuetaan yhtä lailla sekä harrastajan että kilparatsastajan lajiharjoittelua. Ratsastuksessa keholla on tärkeä rooli mm. välineenä kommunikoida hevosen kanssa. Ratsastus vaatii useita fyysisiä taitoja sekä ominaisuuksia, joita valtaosaa pystyy ainakin osittain kehittämään myös ilman hevosta oheisharjoittelun keinoin”, kertoi Saaga Auvinen.

Lisäksi Auvinen nosti esille tammikuussa alkavan SRL:n kuntohaasteen, joka lähtee käyntiin vuoden ajaksi teemalla "Lisää hyvinvointia". Seuraile siis SRL:n someja ja ilmoita tiimisi mukaan ensi haasteeseen!