Paralympiakomitea: Jaossa kolme 1500 euron arvoista Vuoden yhdenvertaisin seura -stipendiä urheiluseuroille – Hae 31.10. mennessä

14.10.2024

Kuvituskuva Husön Ratsastajat seura, Husön Ratsastuskeskus. Kuvaaja Laura Laakso SRL

Alko ja Suomen Paralympiakomitea palkitsevat yhdenvertaisessa liikunta- ja urheilutoiminnassa ansioituneita seuroja kolmen eri kategorian stipendeillä taas joulukuussa 2024.

Urheilu ja liikunta kuuluvat kaikille. Tärkeä osa Suomen Paralympiakomitean työtä on kannustaa suomalaisia urheiluseuroja avaamaan ovensa toimintarajoitteisille henkilöille* ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista seuratoiminnassa.

Alko ja Paralympiakomitea jakavat jo kolmatta kertaa yhteensä kolme 1 500 € arvoista Vuoden yhdenvertaisin seura -stipendiä joulukuussa 2024. Stipendit jaetaan seuraavissa kategorioissa:

1. Yhdenvertaisuus kilpaurheilussa

Jaetaan seuralle, joka mahdollistaa paraurheilussa kilpailemisen sisältäen myös muun muassa Special Olympics-, elinsiirto- ja kuurojen urheilun. Seura järjestää paraurheilun kilpailutapahtumia ja/tai seuralla on toiminnassaan tavoitteellisesti harjoittelevia paraurheilijoita. Muiden yhdenvertaisuuden osa-alueiden huomioiminen seuran kilpaurheilutoiminnassa katsotaan eduksi.

2. Yhdenvertaisuus harrastetoiminnassa

Jaetaan seuralle, joka mahdollistaa harrastamisen seuratoiminnassa järjestämällä kaikille avointa harrastustoimintaa ja/tai erillisiä soveltavan liikunnan ryhmiä. Seurassa huomioidaan harrastajien toiveet toimintaa suunnitellessa. Muiden yhdenvertaisuuden osa-alueiden huomioiminen seuran harrastetoiminnassa katsotaan eduksi.

3. Yhdenvertaisuus seuran valmennus- ja johtotehtävissä

Jaetaan seuralle, joka huomioi esimerkillisesti yhdenvertaisuuden toteutumisen seuran valmennus- ja johtotehtävissä. Esimerkiksi seuran valmentajina ja/tai seuran muussa henkilöstössä ja luottamustoimissa on toimintarajoitteinen henkilö, jonka työpanos tunnistetaan seuran arjessa.

Seurat voivat hakea stipendiä sähköisellä hakulomakkeella:

Hae stipendiä tästä

Huom! Sama seura voi hakea stipendiä useammassa kategoriassa, mutta voi tulla valituksi vain yhdessä. Jos seuranne tekee hienoa yhdenvertaisuustyötä laajalla rintamalla, kannattaa stipendiä hakea useammassa kategoriassa.

Hakuaika päättyy 31.10.2024.

*Toimintarajoitteisilla henkilöillä tarkoitetaan henkilöä, jolla on todettu toimintarajoite. Toimintarajoitteet voivat olla pysyviä tai tilapäisiä ja ne voivat olla fyysisiä, kognitiivisia, psyykkisiä tai sosiaalisia. Toimintarajoitteiset henkilöt voivat osallistua paraurheiluun esimerkiksi paralympialajeissa, Special Olympics -urheilussa (kuten Unified-toiminta), elinsiirto- tai kuurojen urheilussa. He voivat olla mukana myös muissa rooleissa seuratoiminnassa, kuten ohjaajina, valmentajina tai vapaaehtoisina.

Tiedote ja lisätietoja: Jaossa kolme 1500 euron arvoista Vuoden yhdenvertaisin seura —stipendiä urheiluseuroille – Hae 31.10. mennessä (paralympia.fi)