Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 14.8. päätöksiä

20.8.2024

Ratsastajainliiton hallitus kokoontui 14.8.2024 hybridikokoukseen. Puheenjohtaja Marjukka Manninen toivotti hallituksen jäsenet tervetulleeksi syyskauden ensimmäiseen kokoukseen. Samalla todettiin, että hallitus on pitänyt useamman sähköpostikokouksen ja keskustelu on kokousten ulkopuolellakin ollut kesän aikana vilkasta.

Onnistuminen Pariisin olympialaisissa

Kokouksen alussa olympialaisten koulu- ja kenttäratsastusjoukkueiden joukkueenjohtaja Tanja Takkula antoi katsauksen hallitukselle olympiaprojektin huipennukseen Pariisin olympialaissa. Kenttä- ja kouluratsastajilta nähtiin upeita onnistumisia sekä yksilötasolla että koulujoukkueena. Kokouksen osallistujat onnittelivat urheilijoita, taustajoukkoja ja joukkueenjohtoa hienoista suorituksista. Lisäksi kiitettiin onnistunutta viestintää, jonka ansioista ratsastus sai positiivista huomiota myös lajia tuntemattomien ihmisten keskuudessa. Ratsastajat ja tukijoukot esiintyvät haastatteluissa positiivisesti ja väsymättä. Ratsastusurheilu sai myös edunvalvonnallista huomiota, koska se kiinnosti olympialaisissa niin Olympiakomitean kuin valtion johtoakin. Onnistumisten lisäksi kirjattiin ylös myös kehittämiskohteet valmistauduttaessa kohti seuraavia olympialaisia Los Angelesissa 2028. Urheilujohtaja Jutta Koivula tiedotti, että lajiriihi pidetään Olympiakomitean kanssa 2.10. Sitä varten tehtävä pitkän tähtäimen suunnitelma seuraavaa olympiadia varten on jo työn alla. Parakouluratsastajien suoritukset ovat puolestaan vielä tulossa. Paralympialaisissa parakouluratsastuksessa kilpaillaan 3.-7.9.2024 Versailles’in huikeissa puitteissa.

Ratsastus- ja hevosalan edunvalvonta

Tallitoiminnan kehittäjä Minna Peltonen tiedotti hallitusta ajankohtaisista ratsastuksen ja hevosalan edunvalvonnallisista asioista. Kesäkuussa Ratsastajainliitto jätti lausunnon valtioneuvoston asetusluonnoksesta hevosen hyvinvoinnista. Elokuussa on palattu pöydän ääreen keskustelemaan asetuksesta lausuntokierroksella esiin nousseista asioista. Hevosalaa neuvotteluissa edustavat Ratsastajainliiton lisäksi Suomen Hippos ja MTK. Neuvotteluissa on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, ettei eläinten hyvinvointilain tarkoituksettoman tiukalla tulkinnalla tukahduteta alan yritysten toimintaedellytyksiä ja näin heikennetä mahdollisuuksia hevosharrastukseen.

Ratsastajainliitto jättää myös lausunnon arvonlisäverolain luonnoksesta. Lausunnossa otetaan kantaa alennetun 10 prosentin arvonlisäverokannan nostosta 14 prosenttiin, joka toteutuessaan koskisi laajasti mm. liikunta- ja urheilutoimintaa. Ratsastuskoulujen ryhmätunnit on katsottu liikuntapalveluksi, joihin on sovellettu alennettua 10 prosentin arvonlisäverokantaa. Toteutuessaan korotus nostaisi kuluttajahintoja ja heikentäisi asiakkaiden mahdollisuuksia ostaa liikuntapalveluja ratsastustuntien muodossa. Lisäksi SRL antaa Suomen Hippokselle tukilausunnon hevosalan rahoitukseen liittyen ja jättää lausunnon esityksestä Kuluttajaturvallisuuslaiksi ratsastus- ja hevospalvelujen näkökulmasta.

Vakuutus jäsenetuna

Nykyisen muotoinen ratsastusseuran jäsenen tapaturmavakuutus kattaa mm. kaikkien ratsastuksen lajien harrastamisen, valmentautumisen, kilpailutoiminnan, hevosen hoito- ja käsittelytilanteet sekä matkat tallille ja kilpailuihin. Suurelle jäsenjoukolle otettavalla ryhmävakuutuksella saavutetaan hintaetua verrattuna yksittäin ostettuihin vakuutuksiin. Vakuutusmaksu katetaan jäsenmaksutuloilla.

Vakuutuksen ehtoja tarkistetaan vuosittain vakuutusyhtiön kanssa, jotta kerätyt vakuutusmaksut ovat tasapainossa maksettujen korvausten kanssa. Viime vuosina terveydenhuollon hinnat ovat nousseet voimakkaasti, mikä on vaikuttanut myös vakuutuksen hintaan ja laatuun. Liiton ensisijaisena tavoitteena on ollut välttää vakuutusmaksujen aiheuttamia äkillisiä korotuksia jäsenmaksuun. Jäsen voit valita myös vapaaehtoisen lisävakuutuksen vakuutusturvan parantamiseksi.

Monissa muissa urheilulajeissa vakuutukset eivät sisälly jäsenmaksuun, vaan ne hankitaan valinnaisina tuotteina esim. lisenssien tai harrastus- ja pelipassien yhteydessä. Vapaaehtoisten vakuutustuotteiden hinta voi vaihdella voimakkaasti vakuutetun iästä ja harrastus- tai kilpailutasosta riippuen. Vakuutuskumppanineuvotteluissa odotetaan vaihtoehtoisia vakuutuspalvelumalleja sopimusneuvotteluihin.

Toiminnanjohtaja Jukka Koivisto antoi hallitukselle katsauksen talous- ja jäsentilanteeseen. Taloudellinen tilanne näyttää ennakoidun mukaisesti kireältä ja tehtyjen säästötoimenpiteiden vaikutuksia on odotettavissa viiveellä. Hallitus kävi taloudesta ja sen sopeuttamisesta monipuolisen keskustelun ja sitä jatketaan syyskuussa hallituksen suunnittelupäivässä.

Jäsenkysely

Elo-syyskuun vaihteessa lähetetään SRL:n jäsenseurojen jäsenille kysely, jonka tavoitteena on mm. oppia tuntemaan ratsastusseurojen jäsenistöä, selvittää näkemyksiä vakuutuksesta yhtenä jäsenyyteen liittyvänä etuna sekä kerätä informaatiota toiminnan mittareita varten. Kyselyyn toivotaan runsasta osallistujamäärä, jotta arvokasta tietoa saadaan kerättyä mahdollisimman kattavasti.

Ratsastuskouluoppilaiden mestaruuskilpailut

Ratsastuskouluoppilaiden mestaruuskilpailut on yksi merkittävimmistä ratsastuksen ulkokauden tapahtumista Suomessa. Tapahtuma on suunnattu ratsastuskouluissa ratsastusta harrastaville, joille se tarjoaa tavoitteen, jota kohti voi kehittyä omista lähtökohdista käsin. Tänä vuonna tapahtuma kokosi Ypäjälle 28.–30.6. eri ratsastuksen lajeissa yhteensä noin 500 osanottajaa, 300 ratsuhevosta ja 900 kilpailusuoritusta. Arvion mukaan tapahtuma keräsi huolto- ja kannatusjoukot mukaan luettuna yhteen noin 3 000 henkilöä. Jälleen kerran kilpailijat, tukijoukot ja vapaaehtoistoimijat loivan tapahtumaan yhteisöllisen ja kannustavan tunnelman, joka on ainutlaatuinen.

Suunnitelma Hevosgaalan huutokauppatuottojen käyttämiseksi

Hevosgaalassa pidettiin hyväntekeväisyyshuutokauppa, jonka tuotto oli 7 650 €. Viime vuoden tapaan FWB-yhdistys ja Suomen Hippos ohjaavat varoista puolet nuorten hevosten ja Ratsastajainliitto puolet nuorten ratsastajien hyväksi. Viime vuonna varat ohjattiin Talent-toimijoiden suunnittelemiin projekteihin. Tänä vuonna suunnitelmana on järjestää huutokauppatuotoilla (3 825 €) nuorille ratsastajille (maajoukkue- ja aluevalmennettavat sekä Talent-ratsastajat) suunnattuja luentoja, jotka tukevat valmentautumista ja lajitaitoja. Hallitus piti ehdotusta hyvänä ja suunnitelmaa lähdetään toteuttamaan yhdessä urheilun toimijoiden kanssa.

Ratsastusfoorumi 2024

Ratsastusfoorumi on ollut liiton vuosittain järjestettävien tapahtumien listalla. Tapahtuma on järjestetty viime vuosina hybridimallilla. Liiton toimiston johtoryhmän valmistelevan esityksen mukaan hallitukselle ehdotettiin, ettei Ratsastusfoorumia järjestetä marraskuussa 2024. Hallitus kävi asiasta keskustelun ja päätti, ettei Ratsastusfoorumia järjestetä vuonna 2024 säästöjen löytämiseksi. Syyskokous järjestetään ennalta ilmoitetun mukaisesti 24.11.2024. Edeltävänä iltana 23.11. järjestetään etäyhteydellä hallituksen kyselytunti ajankohtaisista aiheista.

Todettiin seuraavat SRL:n kokous- ja muut edustukset
15.8. European Equestrian Federation (EEF) pääsihteerien tapaaminen, Teams-tapaaminen
4.9. SRL & Hippos –puheenjohtajatapaaminen, Vermo
6.9. Suomenhevosen tulevaisuusasiakirjan luovutus, Helsinki
13.-14.9. Horse Welfare Summit, Flyinge, Ruotsi
17.-18.9. EEF liittokokous, Tallinna

FEI:n sääntömuutokset

FEI:n vuosittainen, sääntöjen päivittämistä edeltävä lausuntokierros on käynnissä ja jatkuu 21.8. asti. Vuonna 2024 laajemman päivityksen kohteena ovat antidoping- ja lääkeainesäännöt. Keskustelua on herättänyt myös Ruotsin ratsastajainliiton aloitteet raipan käytön ja verisääntöjen tarkennuksista sekä muista hevosen hyvinvointia tukevista lisäyksistä sääntöihin. Hallitus kävi keskustelun kansainvälisten sääntöjen muutosehdotuksista. SRL:n työryhmä jatkaa valmistelua ja jatkaa keskustelua EEF:n kokouksessa syyskuussa. Lopulliset sääntömuutokset vahvistetaan FEI:n liittokokouksessa 10.-13.11.2024.

Hallitus merkitsi tiedoksi päivitetyn ja kurinpitolautakunnan 16.7.2024 hyväksymän kurinpitolautakunnan toimintaohjeen, joka on myös päivitetty verkkosivuille.

Vahvistetut toimihenkilöoikeudet
Nuutinen Jenni, PKUR, esteratamestari C
Malvela Pia, RanRat, estetuomari
Petroff Sohvi, HanRa, estetuomari
Manninen Veera, PRP-72, maastoradan suunnittelija A
Manninen Päivi, PRP-72, maastoradan suunnittelija B
Mineo Mari, HRC, stewardi
Norrgård-Sillanpää Pia, HusR, stewardi
Päivärinta Mari, RT, stewardi
Setälä Reija, GWR, stewardi
Vähä-Erkkilä Leena, HusR, stewardi
Harila Tiia-Riitta, KR-team, valmentaja, taso I
Kettunen Mari, KYRAT, valmentaja, taso I

Muutokset tallijäsenissä

Jäsentallin nimenmuutos: Dragsvik Stall => Stall Vesterkulla, LauKan Ratsutila => Ratsastuskoulu Hubertus

Jäsentallin statuksen muutos: Jäälintalli (ratsastuskoulusta jäsentalliksi), Lähdepellon Ratsastuskoulu (jäsentallista ratsastuskouluksi), Rovaniemen Ratsastuskeskus (ratsastuskoulusta jäsentalliksi) ja Terhin talli (jäsentallista ratsastuskouluksi)

Eroavat jäsentallit: Stall Syrenbacka, Tuomarinkylän ratsastuskoulun Ruskeasuon yksikkö, With hevoset -talli

Paikalla kokouksessa olivat:
Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Dan Björklöf
Valtteri Gundersby

Aki Karhapää
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Lisäksi:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula
Tanja Takkula
Minna Peltonen
Kaisa Kähö (kokouksen sihteeri)

Seuraavat hallituksen kokouspäivät ovat 5.9., 3.10., 31.10., 23.11. ja 12.12.