Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 3.10. päätöksiä

4.10.2024

Liiton hallitus kokoontui torstaina 3.10. etäkokoukseen. Kokous aloitettiin urheiluasioilla, ja urheilujohtaja Jutta Koivula toi hallitukselle terveiset 2.10. järjestetystä Olympiakomitean lajiriihestä, jossa esiteltiin lajien tulevaisuudennäkymiä ja tavoitteita tulevan olympiadin aikana. Riihessä olivat mukana Ratsastajainliiton lisäksi Nyrkkeilyliitto, Taekwondoliitto ja Karateliitto. Kussakin lajiriihipäivässä mukana on 3–4 liittoa, jotka voivat auttaa ja sparrata toisiaan. Ratsastuksessa seuraavan olympiadin tavoitteena on saada olympiajoukkueeseen mukaan sekä koulu-, kenttä- että parakouluratsastusjoukkueet ja esteratsastukseen yksilöedustajia. Lisäksi hallitukselle annettiin katsaus olympialaisten kenttäratsastuksen palautepalaveriin, joka pidettiin Teams-etäyhteydellä 26.9.2024. Keskustelussa käytiin läpi kilpailuun valmistautuminen ja itse kilpailun kulku sekä koko olympiadin aikainen valmistautuminen. Keskustelun pohjalta lähdetään suunnittelemaan seuraavaa olympiadia kohti Los Angelesia. Vastaava palautetilaisuus järjestetään myös kouluratsastajille.

Urheilujohtaja Jutta Koivula esitteli hallitukselle PM-kilpailuhakemukset, jotka saatiin Hevosopistolta (este-, koulu-, parakouluratsastus- ja vikellyskilpailut) ja Woikoskelta (vain kouluratsastuskilpailu). Hallitus kävi keskustelun vaihtehtoisista järjestelyistä PM-kilpailuiden toteuttamiseksi Suomessa vuonna 2025. PM-kilpailut ovat etenkin ikäluokkaratsastajille merkittävä vuosittainen tavoite valmistauduttaessa kohti kansainvälisiä kilpailuareenoja. Samassa paikassa järjestettävät kilpailut ovat olleet Pohjoismaiden liittojen keskeinen toive, mahdollistavat kilpailujen seuraamisen yli lajirajojen ja ovat kokonaisuutena mielenkiintoiset niin urheilijoille kuin yleisöllekin. Hallitus päätti, että PM-kilpailut järjestetään vuonna 2025 Ypäjän Hevosopistolla.

Muissa urheiluasioissa todettiin, että koulu- ja parakouluratsastuksen maajoukkuekapteenin paikka on jo haettavana. Urheilujohtaja kertoi, että este- ja kenttäratsastuksen maajoukkuekapteenin paikat avataan haettavaksi vielä loppuvuoden aikana. Lisäksi hallitukselle esitettiin suunnitelma olympia- ja paralympiaratsastajien tapaamisesta Helsinki Horse Show’ssa 26.10.2024, johon sisältyy mm. pressitilaisuus, palkitseminen areenalla, kahvitilaisuus sekä Meet & Greet -haastattelut, joihin odotetaan runsaasti osallistujia.

Ilmoitusasioissa toiminnanjohtaja Jukka Koivisto esitteli liiton jäsen- ja taloustilannetta. Syksyn aikana jäsenmääräkehitys on jatkunut edellisten vuosien trendin mukaisena ja on asettumassa talousarvioon ennakoidulle tasolle. Seurojen kokonaisjäsenmäärä on noin 1000 jäsentä alhaisempi kuin edeltävänä vuonna. Talouden tasapainottamiseksi tehdyt toimenpiteet ovat alkaneet vaikuttaa mm. liiton henkilöstö- ja matkakuluissa. Samalla yleinen hintatason nousu on jatkunut ja uhkaa nostaa liiton palveluostojen kuluja.

Ulkokilpailukauden jälkeinen taloudellinen tulos on parempi kuin edellisenä vuonna, ja kulukuria jatketaan loppuvuoden ajan. Hallitus jatkoi keskustelua talouden tasapainottamisesta pitkällä aikavälillä ja valittavista jatkotoimenpiteistä. Yleinen talousnäkymä pysyy haastavana, ja liiton tulopohjaan arvioidaan jatkossakin vaikuttavan mm. jäsenmäärän lasku, kilpailutoiminnan väheneminen ja valtionavustusten leikkaukset.

Urheilubudjetin sopeuttamisen keinoista käsiteltiin erityisesti Hujon esitystä vuoden 2025 maajoukkueratsastajille maksettavista kulukorvauksista. Keskustelun ja tarkennusten jälkeen hallitus hyväksyi esityksen mukaiset kulukorvaukset, joista viestitään erikseen. Lisäksi hallitukselle annettiin katsaus vuoden 2025 toimintasuunnitelman ja talousarvion valmisteluun. Syksyn valmistelutyön yhteydessä uudistetaan liiton talousarvioprosessia, jotta menetelmät ja lopullinen asiakirja palvelevat entistä paremmin toimintaa ohjaavia työryhmiä ja vastuuhenkilöitä.

Keskustelussa vuoden 2025 painopisteistä nousivat esiin mm. seuraavaan olympiadiin valmistautuminen, Suomessa järjestettävät PM-kilpailut, tallien ja seurojen yhteistyön syventäminen, viestinnän kohdentaminen sekä kumppanuudet.

Hallitusta tiedotettiin käynnissä olevasta hallitushausta ja syyskokousjärjestelyistä. Ratsastajainliiton syyskokous järjestetään hybridikokouksena 24.11.2024 Pitäjänmäen Taitotalolla Helsingissä. Hallitus merkitsi tiedoksi Ratsutalli Friskalan kirjeen ja huomioi sen syyskokouksen esityslistaa valmisteltaessa.

Hallitus hyväksyi päivitetyt hevostaitokilpailusäännöt sekä ratsastus- ja hevostaitomerkkisäännöt.

Todettiin alueiden syyskokousten päivämäärät, jotka järjestetään seuraavasti:
7.10.                 Lounais-Suomi

Jukka Koivisto
Jutta Koivula
Sonja Holma
Kaisa Kähö (kokouksen sihteeri)

Seuraavat hallituksen kokouspäivät ovat 31.10., 23.11. ja 12.12.