Uutiskirje seuratoimijoille 7.11.2019

7.11.2019

Hyvä uutiskirjeen vastaanottaja,

tänään eduskunnalle luovutettiinRajat räiskeelle -kansalaisaloite, jossa olimme mukana. Seuraamme aloitteen etenemistä tiiviisti.

Vuoden viimeinen Hippos-lehti tarjoaa jälleen kattavan lukupaketin. Luvassa on muun muassa katsaus yleisöennätyksen tehneeseen Helsinki International Horse Show’hun. Muutaman viikon päästä edessä ovat sekä lajiseminaarit että liiton syyskokous. Ensi vuonna pääsemme juhlimaan yhdessä 100-vuotiasta Ratsastajainliittoa, valmistelut käyvät kuumina.

Tässä viestissä:

1. SRL 100 -juhlavuoden valmistelut

2. Jäsenetujuliste

3. Tehdään toiminta näkyväksi -kampanja marraskuussa

4. Lajiseminaarit ja Ratsastajainliiton syyskokous

5. Hae mukaan lajikomiteaan

6. Haemme urheilujohtajaa

7. Uuden KIPAn ensimmäinen testikilpailu

8. LähiTapiolan TerveysHelppi

9. OKM:n seuratuen haku käynnistyy 12.11. – yhdistysrekisteriote kuntoon

10. Syksyn viimeinen Tähtiseura-tukiklinikka etäkoulutuksena to 14.11. klo 17-18

11. Oletko kokeillut seuratoiminnan HelpDeskiä?

12. Muistutus Seura-Akatemian koulutuksesta, jos et ole vielä ilmoittautunut

13. Seurasydän sykkii marraskuussa kaikille urheiluseurojen vapaaehtoisille

1. Suomen Ratsastajainliitto 100 vuotta - vuonna 2020 juhlitaan yhdessä.

SRL 100 -juhlavuosi näkyy kaikessa toiminnassa vuonna 2020. Vuosi rakentuu näyttävistä kansallisista ja alueellisista tapahtumista. Juhlavuoden valmistelut ovat käynnissä niin liitossa, alueilla, seuroissa kuin talleillakin.

Kalenteriin kannattaa merkata ainakin seuraavat päivämäärät:

15.2.2020 Ratsastuksen tulevaisuus -foorumi Vantaalla

Valtakunnallisesti juhlavuoden käynnistää helmikuussa järjestettävä Ratsastuksen tulevaisuus -foorumi. Oppiminen ja osaaminen, yhteiskunnalliset megatrendit ja hevosalan tulevaisuus ovat keskeisessä osassa foorumin sisällössä. Foorumi pidetään lauantaina 15.2. klo 10 alkaen Scandic Scandic Helsinki Aviacongress (Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa)

3.-5.7.2020 Ratsastuskouluoppilaiden valtakunnalliset mestaruuskilpailut Ypäjällä

Juhlavuosi näkyy eri tason kilpailutoiminnassa. Pääpainopiste on Ratsastuskouluoppilaiden valtakunnallisissa mestaruuskilpailuissa.

28.11.2020 Juhlavuoden gaala

Juhlavuosi huipentuu marraskuussa järjestettävään juhlagaalaan. Luvassa on ilta muistojen, musiikin ja yhdessäolon merkeissä.

2. Jäsenetujuliste

Olemme tehneet A3-kokoisen julisteen, jonka voi tulostaa liiton sivuilta. Julisteeseen voi täydentää seuran nimen ja omia jäsenetuja, joita tarjoatte jäsenillenne.

3. Tehdään toiminta näkyväksi -kampanja marraskuussa

Marraskuun teema on #SRLkoulutukset.

Jaetaan yhdessä aiheeseen liittyviä kuvia ja tarinoita somessa #SRLkoulutukset

4. Lajiseminaarit ja Ratsastajainliiton syyskokous

Tervetuloa lauantaina 23.11. mukaan lajiseminaareihin suunnittelemaan kauden 2020 toimintaa ja kuulemaan menneen vuoden terveiset. Tarkempi ohjelma ja linkki ilmoittautumiseen.

Liiton sääntömääräinen syyskokous pidetään sunnuntaina 24.11. klo 11 alkaen Helsingissä hotelli Crowne Plaza Helsinki - Hesperian kokoustilassa sunnuntaina 24.11.2019 klo 11.00 alkaen. Valtakirjojen tarkastus alkaa klo 10.00.

5. Hae mukaan lajikomiteaan

Ratsastajainliiton kotimaan kilpailutoiminnan ohjauksesta vastaavat lajikomiteat.

Lajikomitea on asiantuntijaelin. Jäsenten tulee olla kotimaisen kilpailutoiminnan asiantuntijoita edustaen ainakin kilpailijoita, kilpailujen järjestäjiä, tuomareita sekä SRL:n hallitusta. Komitean jäsenten tulee olla SRL:n jäsenseurojen ja SRL:n jäseniä. Lue lisää.

Mikäli olet kiinnostunut työskentelystä SRL:n lajikomiteassa, täytä sivuilta löytyvä lomake viimeistään 11.11.2019.

6. Haemme urheilujohtajaa

Haemme liitolle urheilujohtajaa vastaamaan kilpailu-, valmennus- ja koulutustoiminnan kehittämisestä, suunnittelusta ja organisoinnista liiton strategian ja toimintasuunnitelman puitteissa. Urheilujohtaja on tärkeä työpari, sparraaja ja tuki lajien maajoukkuevalmentajille sekä vahvasti mukana urheilijoiden arjen seurannassa. Urheilujohtaja toimii urheilutoimintayksikön esimiehenä ja osallistuu aktiivisesti liiton toimielinten sekä maajoukkuejohdon toimintaan. Urheilujohtajan keskeisiin tehtäviin kuuluu myös yhteistyö ulkoisten sidosryhmien kuten Olympiakomitean, Paralympiakomitean, muiden lajiliittojen ja kansallisen valmennuskeskuksen kanssa.

7. Uuden KIPAn ensimmäinen testikilpailu

Uutta KIPAa on pilotoitu 1-tason kilpailuissa kesän ja syksyn aikana. Nyt uuden KIPAN kehitys on ottanut aimo harppauksen ja ensimmäinen maksuominaisuuksia käyttävän pilottikilpailun, Ainon Puurojuhla -kilpailun, kutsu ja ilmoittautuminen on avattu Uuteen KIPAan. Ensimmäiset ovat jo ehtineet ilmoittautuakin! Vielä on monessa kohtaa viilattavaa, mm. suomen kielen käännös ei ole aivan valmis. KIPAn alalaidassa on vihreä Help-painike, jonka kautta apua saa niin suomeksi kuin englanniksi. Kysykää rohkeasti, jos joku asia askarruttaa mieltä.

Uuden KIPAn koulutukset kilpailujärjestäjille aloitetaan pilotin jälkeen.

8. LähiTapiolan TerveysHelppi

SRL:n jäsenenä sinulla on LähiTapiolan tapaturmavakuutus jäsenetuna, joten voit ladata TerveysHelpin käyttöösi. LähiTapiolan TerveysHelppi ottaa terveysasiasi haltuun kokonaisvaltaisesti. Saat yhteyden terveydenhoidon ammattilaisiin, korvausasiasi vireille sekä ohjauksen hoitoon – joko välittömästi etälääkärille tai eteenpäin perinteiselle vastaanotolle.

Lataa applikaatio App Storesta tai Google Playsta

9. OKM:n seuratuen haku käynnistyy 12.11. – yhdistysrekisteriote kuntoon

Opetus - ja kulttuuriministeriön seuratuen hakuaika on 12.11.-17.12.2019 klo 16.15. Avustus myönnetään saajalle harkinnanvaraisena erityisavustuksena. Pienin haettava summa on 2 500 euroa ja suurin summa 15 000 euroa. Haku tullaan tekemään viime vuoden tapaan sähköisenä Suomisport-palvelussa. Tarkat hakuohjeet ja hakulinkki avataan marraskuun aikana OKM:n verkkosivuilla.

Seuratoiminnan kehittämistuki on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen. Avustusta voivat hakea liikuntaa ja/tai urheilua järjestävät paikalliset, rekisteröityneet yhdistykset. Lisätietoja maksuttomasta sparrauksesta ja tukea haettavan kohteen pohdintaan ESLU:n verkkolehdestä.

Ja muistutuksena vielä; ennen hakemista on hyvä huomioida, että seuran tulee liittää hakemukseen ajantasainen yhdistysrekisteriote, josta ilmenee hakijan viralliset nimenkirjoittajat. Muutoksia yhdistysrekisteriin voi tehdä sähköisesti PRH:n uudessa sähköisessä asiointipalvelussa.

Lähestyykö seuranne uudelleen auditointi tai oletteko aloittamassa toiminnan kehittämistä? Tarvitsetteko apua uuden verkkopalvelun käyttöön? Olympiakomitea järjestää etäkoulutuksia palvelun käyttöönottamisesta ja sen konkreettisesta käyttämisestä. Syksyn viimeinen koulutus 14.11.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

11. Oletko kokeillut seuratoiminnan HelpDeskiä?

Järjestötoiminnassa voi tulla joskus vastaan kysymyksiä, joita et itse osaa ratkaista tai joiden ratkaisemisessa haluat tukea ulkopuoliselta asiantuntijalta. Voit esimerkiksi kysyä seuran hallintoon ja verotukseen liittyvistä asioista. Olympiakomitean asiantuntijat auttavat sinua.

Täytä HelpDesk- yhteydenottopyyntölomake, jonka jälkeen sinuun ollaan yhteydessä.

12. Muistutus Seura-Akatemian koulutuksesta, jos et ole vielä ilmoittautunut

Vastuulliset, osaavat ja innostuneet toimijat ovat seuran parasta pääomaa. Henkilörekrytointi on seuran ydinprosessi, johon kannattaa panostaa. Koulutuksessa paneudutaan vapaaehtoisten ja palkallisten toimijoiden rekrytointiin. Lisäksi tarkastellaan ja työstetään seuran rekrytointisuunnitelmaa.

Parhaimman hyödyn koulutuksesta seura saa, jos useampi seuran edustaja pystyy osallistumaan koulutukseen.

Ajankohta: Ke 20.11. klo 18.00–21.00

Paikka: Radisson Blu Seaside, Ruoholahdenranta 3, Helsinki

Hinta: 60 € / ESLUn jäsenetu: Kaksi osallistujaa yhden hinnalla.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

13. Seurasydän sykkii marraskuussa kaikille urheiluseurojen vapaaehtoisille

Olympiakomitean Seurasydän sykkii marraskuussa kaikille urheiluseurojen vapaaehtoisille. Nyt on aika kiittää omalla urheilupolulla tukena ja apuna ollutta henkilöä – oli kyseessä sitten valmentaja, ohjaaja, huoltaja, toimitsija tai vaikkapa oman seuran toimihenkilö. Kiitä henkilöä sosiaalisessa mediassa nimellä ja tunnisteilla  #kiitosseuratoimija #seurasydän. #Kiitosseuratoimija -tunnisteella jaetuista julkisista postauksista Suomen Olympiakomitea ja OP Financial Group valitsevat 5.12. vuoden vapaaehtoisen seuratoimijan, joka saa seuralleen 3000 euron stipendin.

Uusi jäsenkausi kurkkii jo nurkan takana. Kannustamme päivittämään jäsenten yhteystiedot kuntoon.

Nähdään syyskokouksessa ja tapahtumissa!

SRL:n toimiston henkilökunta